Scramble
Scramble on joukkuepeli, joka pelataan 1, 2, 3 tai 4 pelaajan joukkuein. Ryhmän tasoitus joukkueen koon mukaisesti joko 50 %, 25%, 15% tai 10%, joka lasketaan joukkueen yhteenlasketusta slope tasoituksesta. Joukkueen tasoitus ei voi kuitenkaan olla suurempi kuin joukkueen parhaan pelaajan tasoitus. Kilpailu voidaan pelata joko Lyöntipelinä tai Pistebogeyna.
1. Joukkueen pelaajat avaavat tiiltä. Joukkue saa päättää lyöntijärjestyksen; myös silloin kun pelaajat pelaavat eri tiipaikoilta.
2. Joukkue valitsee pelattavan pallon
· pallon paikka on merkittävä (esim. hieman sivulle)
· lyöntijärjestys on vapaa
· pelaajat asettavat pallon väylillä. Raffissa pallo dropataan max. mailanmitan päähän pallon alkuperäisestä paikasta, muttei lähemmäksi lippua. Viheriöllä pallo asetetaan samaan paikkaan
· näin jatketaan reikään asti
3. Lyöntialueen on oltava sama kuin valitulla pallolla. Pallo dropataan raffissa ja asetetaan väylillä. Esteissä ja viheriöllä pallo asetetaan.
4. Pelaaja voi pelata lyhyen (n. gripin mitta) putin reikään, vaikka joukkueen toinen pelaaja ei olisi vielä lyönyt omaa lyöntiänsä. Tämän jälkeen joukkueen toinen pelaaja pelaa palloansa normaalisti. Parempi tulos jää voimaan. (Tämän menettelyn tavoitteena on pelin nopeuttaminen).
5. Joukkueen pelaajat saavat yhdessä katsoa pelilinjoja sekä ennen lyöntiä että sen aikana. Sääntö koskee kaikkia lyöntejä, paitsi viheriöllä suoritettavia lyöntejä.
6. Mikäli joukkue jatkaa hiekkaesteestä, ensimmäisen lyönnin jälkeen hiekkaesteen kunto palautetaan ennen lyöntiä vastaavaan kuntoon. Pallo asetetaan bunkkerissa.
7. Jos siirtosääntö on voimassa, kaikki pelaajat asettavat pallonsa valitun pallon kohdalle niillä alueilla mitä siirtosääntö koskee.
Texas scramble
- Texas Scramble toimii lähes samalla tavalla kuin normaali scramble, mutta se pelataan 3 tai 4 hengen joukkuein. Kaikki joukkueen kolme pelaajaa lyövät avaukset tiiltä. Avauksien jälkeen joukkue valitsee mielestään parhaimmassa paikassa olevan pallon, mutta pelaaja, jonka pallo valitaan, jättää seuraavan lyönnin väliin.
- Jokaiselta pelaajalta on valittava kierroksen aikana vähintään x avauslyöntiä.
Greensome
- Greensome-kisassa kahden jäsenen joukkueen molemmat pelaajat lyövät avauslyönnin, joista toinen, parin kannalta parempi valitaan sen reiän pelipalloksi. Sen jälkeen peliä jatketaan samaa palloa vuorotellen lyöden.
- Greensome voidaan pelata lyöntipelinä tai pistebogeyna.
Foursome
- Foursomessa pelaajapari lyö samaa palloa vuorotellen.
- Myös tätä pelimuotoa voidaan pelata myös lyöntipelinä ja pistebogeyna.
- Jokainen pari päättää etukäteen, kumpi pelaaja lyö aloituslyönnin ensimmäisellä tiillä. Siitä lähtien he lyövät draivit vuorotellen. Aloituslyöntien jälkeen yhteistä palloa lyödään vuorotellen, eivätkä mahdolliset rangaistuslyönnit vaikuta lyöntijärjestykseen.
Best Ball
- Useimmiten kahden hengen parikilpailu. Kumpikin pelaaja pelaa omaa palloa omalla tasoituksellaan, mikäli kyseessä on tasoituksellinen kilpailu. Kultakin reiältä huomioidaan joukkueen tulokseksi parempi nettotulos.
Shoot-out
- Shoot-outissa on mukana yleensä kymmenen pelaajaa, jotka pelaavat yhdeksän reikää. Jokaisella reiällä huonoin pelaaja pudotetaan pois. Jos kaksi tai useampi pelaaja on viimeisellä sijalla, ratkaistaan putoaja yhdellä lähipelilyönnillä, esim. viheriöbunkkerilyönnillä. Heikoin suorite putoaa pois. Yhdeksän reiän jälkeen selviää voittaja. Shoot-outia voi pelata sekä tasoituksellisena tai scratch-pelinä, mutta pelin selkeyttämiseksi se pelataan usein ilman tasoituksia.
Lippukilpailu
- Lippukilpailu pelataan lyöntipelinä eli jokainen reikä pelataan loppuun saakka. Lippukilpailussa pelaajalle lasketaan hänen tasoitustaan vastaava lyöntimäärä (kentän par (esim. 72) + oma pelitasoitus 16 = 88 lyöntiä). Lopputulos on se paikka, johon pelaajan viimeinen lyönti päätyy. Jos pelaaja pelaa alle oman tasoituksensa, hän jatkaa peliä toiselle kierrokselle niin kauan kuin lyönnit riittävät. Jokaisen pelaajan loppupaikka merkitään lipulla, jossa on pelaajan nimi. Lippu tulee asettaa näkyvään paikkaan väylälle tai viheriön läheisyyteen, riippuen siitä mihin viimeinen lyönti on lyöty. Jokainen merkitsee lippuun ennen sen asettamista väylän numeron sekä arvioi matkan lipulle mahdollisimman tarkkaan. Voittaja on se, joka pääsee pisimmälle.