Scramble
- Scramble on joukkuekilpailu, joka pelataan 2,3 tai 4 pelaajan joukkuein.
- Ryhmän tasoitus joukkueen koon mukaisesti joko 25 %, 15 % tai 10 %, joka lasketaan joukkuuen yhteenlasketusta slope tasoituksesta. Joukkueen tasoitus ei voi kuitenkaan olla suurempi kuin joukkueen parhaan pelaajan tasoitus.
- Kilpailu voidaan pelata joko pistebogeyna tai lyöntipelinä.
- Pelissä joukkueen kaikki pelaajat avaavat ja joukkue valitsee pallon, jolla se haluaa jatkaa. Pallon paikka merkitään pallon viereen ja jatkolyönnit suoritetaan vapaassa järjestyksessä. Joukkueen pelaajat pudottavat pallonsa mahdollisimman lähelle merkittyä kohtaa, ei kuitenkaan kauemmaksi kuin mailanmitan päähän eikä lähemmäksi lippua ja suorittavat omat lyöntinsä. Jatkolyöntejä suorittavien henkilöiden on pudotettava pallo kaikkialla pelialueella. Mikäli peliä jatketaan esteestä (vesi- tai hiekkaeste), on jatkolyöntejä suorittavien henkilöiden asetettava pallo mahdollisimman lähelle merkittyä kohtaa.
- Pelaaja voi pelata lyhyen (n. gripin mitta) putin reikään, vaikka joukkueen toinen pelaaja ei olisi vielä lyönyt omaa lyöntiänsä. Tämän jälkeen joukkueen toinen pelaaja pelaa palloaan normaalisti. Parempi tulos jää voimaan. (Tämän menettelyn tavoitteena on pelin nopeuttaminen).
- Jatkossa valitaan jälleen pelattava pallo ja sama menetelmä jatkuu aina reikään saakka.
- Jos siirtosääntö on voimassa, kaikki pelaajat asettavat pallonsa valitun pallon kohdalle niillä alueilla mitä siirtosääntö koskee.
- Viheriöillä jatkolyöntejä suorittavien henkilöiden on asetettava pallo valitun pallon alkuperäiselle paikalle. Viheriöllä ryhmän muut jäsenet eivät saa seisoa puttilinjalla pelaajan putatessa.
Texas scramble
- Texas Scramble toimii lähes samalla tavalla kuin normaali scramble, mutta se pelataan 3 tai 4 hengen joukkuein. Kaikki joukkueen kolme pelaajaa lyövät avaukset tiiltä. Avauksien jälkeen joukkue valitsee mielestään parhaimmassa paikassa olevan pallon, mutta pelaaja, jonka pallo valitaan, jättää seuraavan lyönnin väliin.
- Jokaiselta pelaajalta on valittava kierroksen aikana vähintään x avauslyöntiä.
Greensome
- Greensome-kisassa kahden jäsenen joukkueen molemmat pelaajat lyövät avauslyönnin, joista toinen, parin kannalta parempi valitaan sen reiän pelipalloksi. Sen jälkeen peliä jatketaan samaa palloa vuorotellen lyöden.
- Greensome voidaan pelata lyöntipelinä tai pistebogeyna.
Foursome
- Foursomessa pelaajapari lyö samaa palloa vuorotellen.
- Myös tätä pelimuotoa voidaan pelata myös lyöntipelinä ja pistebogeyna.
- Jokainen pari päättää etukäteen, kumpi pelaaja lyö aloituslyönnin ensimmäisellä tiillä. Siitä lähtien he lyövät draivit vuorotellen. Aloituslyöntien jälkeen yhteistä palloa lyödään vuorotellen, eivätkä mahdolliset rangaistuslyönnit vaikuta lyöntijärjestykseen.
Best Ball
- Useimmiten kahden hengen parikilpailu. Kumpikin pelaaja pelaa omaa palloa omalla tasoituksellaan, mikäli kyseessä on tasoituksellinen kilpailu. Kultakin reiältä huomioidaan joukkueen tulokseksi parempi nettotulos.
Shoot-out
- Shoot-outissa on mukana yleensä kymmenen pelaajaa, jotka pelaavat yhdeksän reikää. Jokaisella reiällä huonoin pelaaja pudotetaan pois. Jos kaksi tai useampi pelaaja on viimeisellä sijalla, ratkaistaan putoaja yhdellä lähipelilyönnillä, esim. viheriöbunkkerilyönnillä. Heikoin suorite putoaa pois. Yhdeksän reiän jälkeen selviää voittaja. Shoot-outia voi pelata sekä tasoituksellisena tai scratch-pelinä, mutta pelin selkeyttämiseksi se pelataan usein ilman tasoituksia.
Lippukilpailu
- Lippukilpailu pelataan lyöntipelinä eli jokainen reikä pelataan loppuun saakka. Lippukilpailussa pelaajalle lasketaan hänen tasoitustaan vastaava lyöntimäärä (kentän par (esim. 72) + oma pelitasoitus 16 = 88 lyöntiä). Lopputulos on se paikka, johon pelaajan viimeinen lyönti päätyy. Jos pelaaja pelaa alle oman tasoituksensa, hän jatkaa peliä toiselle kierrokselle niin kauan kuin lyönnit riittävät. Jokaisen pelaajan loppupaikka merkitään lipulla, jossa on pelaajan nimi. Lippu tulee asettaa näkyvään paikkaan väylälle tai viheriön läheisyyteen, riippuen siitä mihin viimeinen lyönti on lyöty. Jokainen merkitsee lippuun ennen sen asettamista väylän numeron sekä arvioi matkan lipulle mahdollisimman tarkkaan. Voittaja on se, joka pääsee pisimmälle.